Eks jordisk

Torild Wardenærs økopoesi: Men skjellvrengen, snerpfaksmosen og mjuktjafsen var ikke død

Wardenærs aktivistiske dikt basert på Artsdatabankens rødliste over utrydningstruede arter skaper engasjement, men synliggjør også økopoesiens utfordringer.

La humla suse: Lundgjøkhumle (Bombus quadricolor) er rødlistet i Norge, men her foreviget på Magnor i Hedemark. Og i Torild Wardenær diktsamling Eks jordisk. (Foto: Ove Bergersen / NN / Samfoto / NTB/Samfoto)

 

Publisert: 22 november 2024

Sist oppdatert: 22 november 2024

Av Katrine Heiberg

Å gå inn i Torild Wardenærs tolvte diktsamling, Eks jordisk, er en medrivende opplevelse. Egentlig ikke på grunn av konseptet – hvert dikt er skrevet til en rødlistet art, og på annenhver side gjennom hele boken er til sammen 1964 artsnavn listet opp –, men på grunn av nysgjerrigheten og vitebegjæret som vekkes til live av de fantastiske navnene på artene: «stor styltejordstjerne», leser jeg – hva i all verden er det? Skjellvrenge, skåreknausing, snerpfaksmose, mjuktjafs, lundegjøkhumle, dråpesopp, huldresølvpigg, øreblygmose! Verden åpner seg! Praktdoggnål – hvordan ser den ut? I begynnelsen tilbringer jeg mer tid på artsdatabanken.no enn jeg tilbringer med diktene, må jeg ærlig innrømme, henført av poesien i det biologiske språket, og med en stadig vondere bevissthet om disse artenes til dels ekstremt sårbare liv.

Sagt på en annen måte: Wardenær får noe gratis gjennom å vie halvparten av bokens sideantall til å liste opp truede arter.

Utgivelsens åpenbare prosjekt er å spre kunnskap om og engasjement for den verdenen som går tapt gjennom artsutryddelse. I kraft av dette hylles diktene inn i en slags verdighet, ja, de smittes liksom av den sårbare naturens egenverdi.

Fakta og spekulasjon

Diktenes henvendte form underbygger den aktivistiske agendaen i Eks jordisk. Gjennom bruken av et inkluderende «vi» minner utsigelsesposisjonen om den vi kunne funnet i en populærvitenskapelig bok eller i en dokumentar; her fra det første diktets innledende setning: «Hvis vi skulle komme til å tenke på denne sjeldne soppen med hvitt fruktlegeme (…)». Andre steder skrives det i en allvitende fortellermodus: «Når et eksemplar av Barbastella barbastellus en oktoberdag i 1913 igjen omsider blir oppdaget, sittende på døra til Zoologisk museum på Tøyen (…)».

Men selv om naturvitenskapelig fakta utgjør en grunnplanke i diktene, vever Wardenær inn en poetisk spekulasjon som løfter de utsatte livene inn i overraskende sammenhenger. Idet damfrosken sies å «kunne være hentet rett ut av brødrene Grimms eventyr om ‘Der Froschkönig’, froskekongen», får den en forlokkende mytisk aura. I et annet dikt fabuleres det om at elfenbenslav har sin opprinnelse i en fjern galakse: «bakenfor dette velvet, langt bakenfor det tidlige universet, lokker nå de stjernespekkede opprinnelige hjemtraktene på det».

Et jeg dukker også opp i enkelte dikt. Jeget befinner seg da gjerne på utflukt for å få et glimt av en rødlistet art, som den fryktinngytende, men for mennesker ufarlige haien brugde («Kunne den dukke opp langs skipssiden, med synlig ryggfinne, mørk stålgrå overside, åtte meter lang, for å beite her?»), eller i samtale med en yngre mann (en sønn?), med klart formål om å spre engasjement for de truede artene: «Jeg viser ham også bildet av den pagodelignende strukturen på toppen av navlejordstjernen.»

Lenket til saken

Enten de skaper fruktbare tankeforbindelser eller lokker frem mer overskridende forestillinger, er de uventede koblingene en av Wardenærs definitive styrker som poet. Hennes usedvanlige evne til å skrive fritt og viltert er blitt løftet frem av kritikere helt siden hun debuterte modent med I pionertiden (1994). I Eks jordisk er det likevel som om bokens konseptuelle form og aksjonistiske beveggrunn legger bånd på den ekspansive og uforutsigbare poeten. Tekstene lenkes liksom til sin gode hensikt.

Dette blir synlig blant annet i avslutningene på diktene, som ofte lander på den samme tonen (eller på det samme poenget). Tonen lyder av tap og forsvinning. Om edelgullvepsen går siste strofe: «Så edel / at noen må ha stjålet den / bort fra grøftekantene / bort fra denne verden.» I avslutningen av diktet om sjøfuglen makrellterne, blir den funnet som kadaver, «utfridd nå fra sitt oransjerøde nebb». Et dikt om ask og alm rundes av med «det kalde gufset, / ikke fra en norrøn verden, men / fra denne». Disse tre diktene følger hverandre, for øvrig, og det er noe med hvor hyppig tapet betones på denne måten, som får det til å ligne en formel. Diktene lukkes rundt tapet, som formuleres på vakkert og sørgmodig vis. 

Navnenes lukking og åpning

Opplistingen av artsnavn og diktenes elegiske positur bringer et av økopoesiens paradokser frem i lyset. For finnes det ikke en motsetning mellom hvordan navnene fastholder identitet (og dermed løsriver artene fra verden), og de levende organismenes mylder av formering og død? Det er ingen tvil om at naturen sees gjennom et mytologiserende og estetiserende blikk i Eks jordisk, og dermed fremvises som verdifull og bevaringsverdig.Men på hvilken måte er den verdifull, hvorfor er den bevaringsverdig? Kanskje savner jeg et perspektiv som ikke maler naturen frem som skjønn og utsatt og noe eget vi kan besynge, men som anerkjenner den som en heterogen og opprettholdende sammenheng – der vi også inngår.

 

Wardenærs vektlegging av artenes spesifisitet, deres fascinerende liv og utseende, gjør at det myldrende og relasjonelle ved naturen havner litt i bakgrunnen. Er da navnene bare et onde? Nei, det blir å gå for langt. Som min innledende begeistring demonstrerte, har språket og navnene en rolle i å åpne naturens kompleksitet opp for oss. Vi kommer ikke unna at språket er vårt fremste verktøy for å forstå omgivelsene våre. Men vi kan heller ikke late som at språket ikke skaper avstand. Eks jordisk viser frem dette paradokset, som også må sies å være naturkrisens opphav: det at vi er skilt fra naturen gjennom språket, og samtidig er en del av denne relasjonelle og uoverskuelige sammenhengen.

 


KETIL RØED: "Poesiens beboelighet" 

Krabben. Tidsskrift for poesi. Sept.2024.

 

Enhver diktsamling er, mer eller mindre, et utsagn om hva dikt kan brukes til, hva slags funksjon poesien har. Torild Wardenærs Eks jordisk (2024) er blant de mest handlekraftige jeg har vært borti, slik sett, for den indekserer og utforsker mange av de 2 878 utrydningstruede artene som er oppført på den norske rødlisten. Nærmere bestemt er det 1 964 arter hun tar for seg, og som hun selv presiserer i prologen, er de inkluderte “med norske navn, (av de totalt 2 878 utrydningstruede artene) i rødlistekategoriene ‘Kritisk truet’, ‘Sterkt truet’ og ‘Sårbar’”.

Wardenær diskriminerer ikke, og inkluderer alt liv, både planter og dyr. Hun sprer benevnelsen av dem ut blant sine dikt, hvor hun fordyper seg i ytterligere utvalgte arter på forskjellig vis.

Vekslingen mellom å nevne og navngi de truede artene og selve diktet, er interessant i seg selv, for navnelistene kommer ikke mellom diktene, men plasseres på en selvstendig side i det enkelte diktets forløp. Slik hentes artsnavnene frem fra listens nøytralitet (eller: enhver listes nøytralitet) og lar individene utspille seg innenfor det enkelte dikts idiom.

Wardenær bryter også opp verket som en egen kategori utenfor artene hun kretser om poetisk, og antyder dermed at trusselen ikke kommer fra noen utside, men berører nerven i både litteraturen og våre egne kropper. Grensesnittet mellom artene og leseren skrives frem innledningsvis, for å understreke at disse er viklet sammen. Hjernehinnen resonnerer eksempelvis med den truede arten skyggespindelhinne (leptosporomyces mundus):

Hvis vi skulle komme til å tenke på skyggespindelhinne,

aktiveres nervesystemet vårt, styrt fra hjernen og de tre hinnene der,

som ennå beskytter oss mot entropi og nedbrytning:

den harde hjernehinnen, spindelvevshinnen og årehinnen.

 

Det er nok den mellomste, spindelvevshinnen, som nå vibrerer lett, som når

et vindpust rører et edderkoppnett. Det er den som beveges og signaliserer til

følelsessenteret om ords sammenfall, om organismers bortfall, om sorg, fare og

tap, men mest går signalet til sorgsenteret, hvor tanken gjemmer seg,

slik det hvite fruktlegemet gjemmer seg, dypt i gammel ved,

i en rest av furustammer, nær urskog,

på et sted vi aldri har vært.

Wardenærs prosjekt minner meg litt om det performative alvoret som ligger i opplesningen av avdøde etter en tragisk hendelse, som man jo gjør for å anerkjenne dem som er gått bort, men her er det altså naturen – floraen og faunaen – som får befestet sin eksistens i ordene, ikke mennesker. På denne måten kan Eks jordisk sammenlignes med danske Inger Christensens kanoniserte diktsamling Alfabet (1981), som jo også hadde til hensikt å bekrefte eksistensen av alle mulige fenomener, og på den måten vikle virkelighetens bestanddeler direkte inn i den poetiske substansens vitalitet. Som Christensen skriver i sin velkjente stil:

duene finnes; drømmene, dukkene

dreperne finnes; duene, duene;

dis, dioxin og dagene: dagene

finnes: dagene døden; og diktene

finnes: diktene, dagene, døden

Wardenær gjør noe lignende, siden alt hun sier inviterer noe virkelig på utsiden av diktet, inn i teksten og gir det en hovedrolle. Begge har et utvidet poesibegrep i den forstand at kjernen av lyrikken er en scene for noe annet enn diktet selv, selv om jo diktets rytme og valører er det som regisserer og formgir hovedaktørene og narrativet som oppstår rundt gjesten. De tar på seg ansvar forutsatte virkeligheter ved å invitere ikke-dikteriske gjester til sin egen poesis varmestue – en type moralsk gest som det er lett å beveges av. Verden kan jo være med direkte, i diktet! Deres poesi er en form for aktivistisk poetisering, fordi de ønsker å handle i verden utenfor litteraturen gjennom litteraturen; de ønsker dernest å bevege oss, i samme retning, slik at vi kan se klarere og ta mer ansvar for hva vi ser, slik de selv gjør.

Samtidig er det en tragisk og mørk undertone i Wardenærs poesi, som ikke finnes i samme grad hos Christensen, selv om hun vitterlig inkluderer krig og dødelighet som en konstant trussel mot det som finnes. Vekslingen mellom liv og død får et nærmest symfonisk løft i Christensens poesi, i den rytmiske rokeringer av det som finnes, og måtene teksten oppløser de rigide skillene mellom ulike eksistenser. Hos Wardenær er det snarere snakk om et rekviem, en mollstemt lovsang over det som er i ferd med å forsvinne, eller allerede er borte.

Likevel er det noe håpefullt også her, både i anerkjennelsen av det som forsvinner, men også i troen på hva poesien setter oss i stand til. For det er fraværet av et levelig sted, et habitat som artene kan blomstre i, som gjør at hun har skrevet denne boka, og den kan fungere som et alternativt livsmiljø for det som er borte eller i ferd med å bli borte.

Og det er dette som er denne bokas unike skjønnhet – den er en redningsoperasjon. Wardenær skaper hybride felt hvor kultur og natur flettes sammen med et slikt felles ærende – opera, for eksempel, og musikk i det hele tatt, brukes som former som fastholde forsvinnende liv. Som her:

Vi skriver i stedet en libretto for mosen som aldri byr seg fram, men som

vokser i sprekker i golde, humide fjellsider. Blant de minste vekstene i

planteriket er den, der den gjemmer seg bort, sky og sjelden, nær fosser

og utilgjengelige stryk.

Eks jordisk er en vakker, om enn melankolsk, samling hvor poesien får en fornyet styrke, fordi den får en oppgave i naturkrisen: selv om litteraturen ikke kan løse verdensproblemene, kan den i det minste skape økt oppmerksomhet for naturen som er i ferd med å forsvinne. Jeg har stor sans for denne type poetisk aktivisme. Det kommer vi til å trenge mer av fremover.

KJETIL RØED (f. 1973) er blant de mest profilerte kunst- og litteraturkritikerne i Norge de siste årene. Han har skrevet fast i Morgenbladet (2001-2010), Aftenposten (2011-2018) og Vårt Land (2018). Som forfatter har Røed utgitt blant annet Kunsten og livet, en bruksanvisning (Flamme forlag, 2019), Kunsten og døden, en bruksanvisning (Res Publica, 2021) og Fra punktum til kolon, et essay om kritikk og kjærlighet (Pelikanen, 2022). For tiden jobber han med en større utgivelse om politikk, kunst og kjærlighet. Røed har vært redaktør for Billedkunst siden 2018.


SINDRE EKRHEIM: «Om artanes forsvinning»

Stavanger Aftenblad, 02.09.2024


Diktboka «Eks jordisk» er ein sørgjesong – eit litani – som vekslar mellom dikt og namnelister over truga organismar. Her får ein verkeleg sanne at det ligg tjukt med poesi i artsnemningane.

At poesien faktisk eksisterer, at den finst i dei heilt konkrete tinga og i livsformene rundt oss, også i det som er truga av forsvinning, er boka «Eks jordisk» av Torild Wardenær eit godt eksempel på. Ta eksempelvis artsnamna som står på raudlista. Poeten har på venstresida gjennom heile boka kuratert og ordna 1964 av dei totalt 2878 artsnamna som er raudlista i norsk natur.

Når ein vert presentert for namna slik, får ein assosiasjonar til minnetavler over falne i ein krig. Inntrykket er massivt og sorgtungt, især når ein tenkjer at alle desse artane er i ferd med å bli utrydda grunna menneskeleg erobringstrong, teknologi og kapitalistisk aktivitet.

Men kanskje er det først idet ein bokstaverer, les – høgt eller inni seg – at ein oppdagar lydane, rytmane, biletpotensialet og heile den poetiske krafta som namna rommar. Underlege ordsamansetjingar, tungebrekkarar, vene namn, humørfylte, skumle og namn som manar fram fjerne verder; for berre høyr: dvergglye, loddenblomsterflue, kokosknoll, panserkrabbeedderkopp.

Namnelista vekslar med poetens eigne dikttekstar. I dikta kan det handle om å vere i felten, freiste å finne og sjå ein sjeldan art, anten det er brugde eller hubro. Tekstane blir til minnebilete som held livsformene fast i deira forsvinning, samstundes skapar dei nye suggestive bilete ved å reflektere over deira eigenskapar, utsjånad og omverd. Kvardagslege situasjonsriss blir kombinert med mytologiske og historiske refleksjonar som gjer at rommet ekspanderer.

Kva som har bestemt at 37 artar blant det store mangfaldet har blitt vidt ein tekst, er det kanskje ikkje lett å gi svar på: «Flere utryddningstruede slørsopper stimler sammen for å komme med i / dette diktet. Alle verdige, også i kraft av sine vinnende navn.»

Paradokset er at den menneskelege erobringstrongen, – som er årsak til at mange artar er i ferd med å forsvinne under den eskalerande økologiske krisa – også gjorde at artane blei kartlagde. Slik har me eit godt og eksakt bilete på tapets behaldning.

Sjølv om tekstane er sterkt prega av tapsmedvit, har Wardenær skrive audmjuke, sanselege økopoetiske tekstar som er haldne i ein avdempa, nesten litt tørr tone. Ja, nett det tilbakehaldne gjer at det poetiske potensialet i listene over artsnamn vert ekstra påakta.

© Torild Wardenær 2013